Tutustumiskohteet

HUOVISNÄREIKKÖ
Sipisillä, Vilmilässä sijaitsevasta Huovisnäreiköstä löytyy luontoa, historiaa ja kulttuuria. Huovisnäreikkö on kunnianosoitus kirjailija Veikko Huovisen elämäntyölle. Alueelle on opasteet ja perillä nuotiopaikka. Lähistöllä on myös useita tervahautoja.

RETKEILY JA NÄHTÄVYYDET
Soita ja vesistöä on kylän alueella paljon, kuten Solansuo, joka on yksi Suomen suurimmista suojelluista suoalueista.

Kylällä sijaitsee myös kalliomuodostelma Hiidenlinna, joka kertomuksen mukaan on Elias Lönnrotin löytämä tai ainakin tunnetuksi tekemä. Hiidenlinnan ympäristössä on geokätköjä sekä tervahautoja. Suosittelemme lähtöpisteeksi Hiidenlinnaan Kyröntien ja Teerijärventien risteyskohdasta menevää rajalinjaa luoteeseen päin.

SIPISEN KOULU
Sipisen koulu aloitti toimintansa 25.8.1939 Koiravaaran talossa. Tilojen käytyä ahtaaksi kunta osti Kotimäen tilan, jonne koulurakennukseksi siirrettiin Niemelän putkarakennus kirkonkylältä. Tässä nk. hirsikoulussa koulu toimi 1951 alkaen.
Uusi koulurakennus valmistui vuonna 1957. Koulu lakkautettiin 31.7.1980. (Lähde emuseo.fi/sotkamonkansakoulut )

PYÖRÄILY JA HIIHTO
Pyöräillen luonnon kokeminen kuivien kankaiden kautta järvimaisemiin mahdollistuu, kun pyöräilee Syrjäjärventieltä ja suuntaa kohti Hanhikoskentietä. Luonnon ääreen pääsee myös talvella, kun nousee suksille ja hiihtää luonnon helmassa helpoilla reiteillä. Kylälatuja ylläpitää kyläyhdistys. Laduille pääset Klemetinvaaran tienhaarasta ja erimittaisia latuja on lumen määrästä riippuen useampia maastossa. Sipisellä luonnon avaruus on aistittavissa noustessa korkealle Klemetinvaaralle.

MARJASTUS JA METSÄSTYS
Kylän alueelta löytyy paljon luonnonmukaisia marjastus ja lakkapaikkoja.
Metsästystä voi harrastaa laajoilla alueilla Sipisten Erämiesten jäsenenä sekä valtionmailla. Metsästykseen tarvitaan aina luvat. Metsästysseuran jäsenenä voit metsästää vuokratuilla metsästysmailla ja lisäksi paikkakuntalaisena voit metsästää laajoilla valtionmailla.